انواع استارت‌آپ‌ها

 

پس از روشن شدن این سؤال که استارت‌آپ چیست، مراحل طراحی کسب‌وکار استارتاپی و ویژگی‌های اصلی استارتاپ، وقت آن است که انواع مختلفی از مشاغل ارائه شده در حوزه فعالیت‌های استارتاپی را شناسایی کنیم. با توجه به افزایش تقاضا در این بازار‌، لازم است کارآفرینان آینده بدانند که نمونه‌های مختلفی از انواع استارتاپ وجود دارند و ایده‌آل آن‌ها برای ورود و فعالیت در کدام زمینه است.

طبیعتاً انتخاب دسته‌بندی مناسب استارت‌آپ‌ها، تابع هدف و انتظار شماست و این‌که با چه منظوری، این دسته‌بندی را انجام می‌دهید.

به گفته استیو بلنک، کارآفرین معتبر سیلیکون‌ولی، ۶ نوع مختلف استارتاپ وجود دارد:

استارت‌آپ‌های مبتنی بر زندگی

این نوع از استارتاپ‌ها توسط خود کارآفرینان ایجاد شده و براساس آن مشاغل و افرادی که علاقه‌مند به کار خود هستند به‌صورت آزادانه فعالیت می‌کنند. نمونه‌هایی از این استارت اپ‌ها، فریلنسرها یا طراحان وب هستند.

استارت‌آپ‌های مشاغل کوچک

جامعه و هدف‌های بزرگ را مورد نظر خود قرار نمی‌دهند و تنها به دنبال دست‌یافتن به تامین راحتی و رفاه مالی برای خانواده خود هستند. نمونه‌ی این مشاغل استارت‌آپ سالن‌های آرایشگری، فروشگاه‌های موادغذایی، نانوایی‌ها و سایر موارد این‌چنینی است.

استارت‌آپ‌های گسترش پذیر

این نوع از استارتاپ‌ها توسط کارآفرینانی تاسیس شده است که از ابتدای کار معتقدند می‌توانند جهان را با ایده‌ی کسب و کار خود تغییر دهند.

نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

  • Google
  • Uber
  • Facebook

استارت‌آپ‌هایی که طراحی شده‌اند تا به سرعت فروش روند

این مشاغل پس از دستیابی به نتایج مثبتی که توجه آنها را به خود جلب می‌کند‌، با هدف فروش به شرکت‌های بزرگ متولد می‌شوند. این نوع استارتاپ در شرکت‌های توسعه راه‌حل‌های وب و موبایل بسیار متداول است.

نمونه ای از نوع استارتاپ‌ها خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک بود.

استارت‌آپ‌ شرکت‌های بزرگ

در این دسته از مشاغل، کالاها یا خدماتی قرار می‌گیرند که به سرعت در بازار شناخته شده و قابل عرضه برای عموم مردم هستند قرار می‌گیرند. با این حال، با توجه به تغییرات بازار، تجدید نیازهای کاربر، فشارهای رقابتی، دراین نوع تجارت تمایل دارند محصولات جدیدی را برای کاربران جدید در بازارهای مختلف ایجاد و عرضه کنند.

استارت‌آپ‌های اجتماعی

سرانجام، مشاغلی وجود دارد که کارآفرینان آنها می‌خواهند در جامعه تغییری ایجاد کنند و دنیای بهتری به وجود بیاورند. بنابراین، هدف اصلی کسب سود نیست؛ بلکه بیشتر کمک به جامعه است. نمونه آن موسسات خیریه است.

 

منبع: Shanbemag