مراحل راه‌اندازی استارت آپ‌

 

 

  • تهیه برنامه زمان بندی کامل
  • کنترل پروژه
  • انجام پیگیری ها
  • ارایه گزارشات زمانی و هزینه ای بهمراه تحلیل های مربوطه تا بتوان در زمان مورد نظر و منطبق بر بودجه تعیین شده و با کیفیت مطلوب کسب و کار را آماده بهره برداری نمود.
  • بودجه ریزی و کنترل بودجه و ارایه گزارشات تحلیلی مربوطه

نکته مهمی که نباید از قلم انداخت این است که برنامه‌ریزی و کنترل نهایی یک استار‌ت‌آپ، تفاوت‌های اساسی با پروژه‌های ساختمانی و صنعتی دارد. از جمله این تفاوت‌های مهم که ذکر‌ آن‌ها می‌تواند به درک بهتر موضوع کمک کند، سرعت اجرا و کوتاهی زمان استقرار به‌همراه طیف وسیعی از افراد و انواع فعالیت‌ها است.

لذا در ارائه چنان خدماتی به استارتاپ‌ها، باید با ماهیت این نوع از کسب‌وکارها آشنا بود و با سبک و روش ویژه‌، برنامه‌ریزی کرده و برنامه ها را کنترل و مدیریت کرد.

عمر مفید استارت آپ ها

عمر مفید استارت‌آپ‌ها در ایران بحثی است که به چند عامل اصلی بستگی دارد. تعداد کمی از استارتاپ‌های ایرانی به مرحله سوم رشد خود می‌رسند و بیش از 80 درصد آن‌ها در همان مراحل اول یا دوم از چرخه رقابت خارج می‌شوند.

اولین علتی که برای این اتفاق می‌توان متصور شد این است که در مرحله اول یا سرمایه‌گذاری بذر با واگذاری 10.20 درصدی سهام؛ نهایتا مبلغ اندکی تا حدود 500 میلیون سرمایه جذب می‌کنند و در مراحل سوم و بعد از آن، برای جذب سرمایه‌ی بیشتر مجبور به تقسیم سهام بیشتری است و کار به جایی می‌رسد که به‌طور علنی سهامی برای صاحب استارتاپ باقی نمی‌ماند و یا اگر بماند با دغدغه‌ی جدی کمبود سرمایه مواجه خواهد شد.

کمبود سرمایه در استارت‌آپ‌ها

ریشه‌ی این اتفاق را در موارد متعددی می‌توان جست‌وجو کرد. مثال‌هایی مثل نبود سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، عدم ساپورت دولت، نوسانات ارز، انتخاب تیم درست و همه و همه آن چیزهایی است که می‌توان عمر مفید یک استارت آپ ایرانی و خارجی را کاهش دهد. مورد دیگری که به عنوان یک چالش بزرگ برای صاحبان استارت اپ‌ها وجود دارد این است که با قانون و ارگان خاص و مشخصی برای دریافت مجوز روبه‌رو نیستند.

همین باعث خواهد شد که برخلاف سایر کشورهایی که استارت‌آپ‌ها در چرخه اقتصادی آن‌ها قرار گرفته‌اند؛ استارت‌آپ‌های ایرانی نداند برای شروع کار خود، کسب مجوز‌های لازم و در ادامه‌ی حرکت در آینده به کدام بخش و ارگان خاصی مراجعه کنند و هزاران مرجع و مجوز متفاوت نیاز باشد.

نوسانات ارزی، متغیر دیگر تاثیرگذار در عمر استارت آپ ها

نوسانات ارزی نیز متغیر دیگری است که در عمر استارت‌آپ‌های ایرانی دخیل هستند. جابه‌جایی قیمت ارز در کوتاهی عمر استارت‌آپ‌ها بی‌تاثیر نیست. با بالا و پایین شدن قیمت ارز و دلار ممکن است برنامه‌ی از پیش تعیین شده مالی یک استارت‌آپ درست از آب درنیاید و گاهی همین بالا و پایین شدن قیمت‌‌ها باعث می‌شود به فروشی که باید، دست پیدا نکند و به همین راحتی به هدف نرسند؛ با ادامه‌ی این روند نیز استارت‌آپ به ناچار از چرخه اقتصادی و رقابتی حذف خواهد شد.

27.2٪ از استارت‌آپ‌ها کمتر از ۶ ماه دوام می‌آورند و معمولا بیشترین میزان ماندگاری استارت‌آپ‌ها بین ۶ تا 1 سال است که این آمار شمال 32.4٪ از استارت‌آپ‌ها هستند. در این میان 28.2٪ از کل استارت‌آپ‌ها بین 1 تا 3 سال دوام می‌آورند و فقط 8٪ از تمام استارت‌آپ‌ها عمر بیشتر از 3سال دارند.

 

منبع: shanbemag